mandag 19. februar 2018

Subjektet i setningen er ikke "den som utfører verbhandlingen".



María terminó con su novio.
María gjorde det slutt med kjæresten.

Los niños están comiendo pastel.
Barna spiser kake.

Joda, subjektene her er “María” og “los niños respektivt. Og de peker på den som utfører verbhandlingen.
Jeg sier altså ikke at subjektet aldri kan peke på den som utfører verbhandlingen. Jeg sier at det ikke er definisjonen på «subjekt».

Boken Spansk syntaks for nordmenn kan du kjøpe her.

For, hvis vi definerte subjekt slik, ville vi måtte si at setning a-d nedenfor ikke har subjekt, mens «la policía» måtte være subjekt i setning e):

a)     Esta casa es fea.
   Dette huset er stygt.

b)    Bailar puede ser divertido.
  Å danse kan være gøy.

c)     Siempre me han gustado los días soleados.
  Jeg har alltid likt solfylte dager.

d)    No me importa que te hayas equivocado.
  Jeg bryr meg ikke om at du tok feil.

e)    El celular fue confiscado por la policía
  Mobilen ble konfiskert av politiet

Men alle disse setningene har subjekt (de understrekede ordene).

Så hva er definisjonen på subjekt for spansk?

Jo, det er den delen av setningen som samsvarer med verbet i person og tall.

Du kan teste det ut selv. Hvis du forandrer person eller tall på subjektene i setningene ovenfor, må du også forandre verbet.

Så, mens det er riktig å si at «den som utfører verbhandlingen» ofte opptrer i subjektsposisjon, er det feil å si at det er definisjonen på subjekt.

Sentralt her er forskjellen mellom semantiske roller (som agens og patiens) og syntaktiske funksjoner (som subjekt og direkte objekt).

Les mer om dette temaet i Spansk syntaks for nordmenn.


Blogglistenhits

1 kommentar:

  1. Hei mine damer og herrer, Trenger du økonomisk hjelp? Jeg er Susan Benson. Jeg er en utlåner og også en finansiell konsulent.

    Trenger du et bedriftslån, privatlån, boliglån eller et lån for å fullføre prosjektet? Hvis svaret ditt er ja, vil jeg anbefale deg å kontakte firmaet mitt. Vi tilbyr alle typer lånetjenester, inkludert langsiktige og kortsiktige lån, sikrede og usikrede lån og mange flere. For mer info, skriv til oss via e-post: (sunshinefinancialgroupinc@gmail.com) eller send meg en melding direkte på WhatsApp via: +447360502110 og motta et svar på et øyeblikk.

    Et lån fra et realistisk og kompetent selskap er det du trenger for å nå målet ditt. Vi er et omfattende finanstjenesteselskap og vi er forpliktet til å hjelpe deg med å oppfylle alle dine ambisjoner. Vi er spesialister på å tilby strukturerte økonomiløsninger til enkeltpersoner og bedrifter på den mest effektive og raskeste måten.

    * Du kan søke om lån når som helst og hvor som helst.
    * Fleksibelt beløp - Du bestemmer selv hvor mye du vil låne.
    * Rask direkte finansiering - Motta lånet ditt innen 24 timer etter godkjenning.
    * Fleksibel rente på 3 %.
    * Høye godkjenningsrater
    * Fleksibel tilbakebetaling - Du skal velge tilbakebetalingsdato, enten ukentlig, månedlig eller årlig for en varighet på 1-30 år.
    * Enkel online søknad.
    * Personlig veiledning og ekspertise.
    * Ingen skjulte kostnader

    Ikke gå glipp av en mulighet på grunn av mangel på økonomi. Ta kontakt med firmaet mitt nå, vi kan hjelpe deg med et lån fordi vi har hjulpet en rekke enkeltpersoner og organisasjoner som har hatt økonomiske vanskeligheter over hele verden

    For mer informasjon om lånetilbudet vårt, send oss gjerne din låneforespørsel via
    E-post: (sunshinefinancialgroupinc@gmail.com)
    WhatsApp: +447360502110

    Formidlere/konsulenter/meglere er velkomne til å ta med sine kunder og er 100% beskyttet. I full tillit vil vi samarbeide til fordel for alle involverte parter.

    SvarSlett